A szervezeti konfliktusoknak sokféle oka és következménye lehet.

Ami az okokat illeti, a helyzettől függően számos dolog vezethet szervezeti konfliktushoz. Az egyik általános ok az emberek és a csoportok közötti kölcsönös függőség.

Az emberek és a csoportok közötti verseny szintén okozhat konfliktust, különösen akkor, ha az érdekeltség (például anyagi) erős és a verseny a nyertes-vesztes kategóriákban zajlik.

A célokban és a tevékenységekben mutatkozó különbségek ugyancsak vezethetnek konfliktushoz.

Végül, a személyiség is beléphet a „játékba”: két ember nem képes együtt dolgozni vagy egyszerűen nem jön ki egymással.

Ami a következményeket illeti, a konfliktusok különböző okainak eltérő következményei lehetnek: némelyikük konstruktív, mások destruktívak.

A konfliktus egyik jelentős következménye az ellenséges viselkedés. Emberek barátságtalanná válnak egymás iránt, elutasítják az együttműködést és általában ellentétes magatartást tanúsítanak, amikor nehéz helyzetben kényszerből tartják fenn a kapcsolatot a többiekkel.

A visszavonulás szintén egy lehetséges következmény, korlátozhatja a másokkal való érintkezést, vagy gyarapíthatja a szervezetet elhagyók számát. Ez természetesen nem kívánatos velejárója a konfliktusnak.

Pozitívumként említendő, hogy a konfliktus szolgálhatja a motiváció fokozódását is. Például, az elégedetlenkedők türelmetlenné válhatnak és bebizonyítják, hogy nem bennük van a hiba. Ha az elégedetlenség mérsékelt, a verseny konstruktív és a résztvevők személyesen átélik a „nyertes” és „vesztes” helyzetét, ez a verseny pozitív eredménnyel zárulhat.